Hoe transformeer je een top-down gerichte organisatie naar een horizontale klantgerichte organisatie?

Hoe transformeer je een top-down gerichte organisatie naar een horizontale klantgerichte organisatie?

De wens om een cultuur te veranderen ontstaat als een organisatie weerbaar en wendbaar wil worden. Dat wil zeggen dat een organisatie zich op een natuurlijke wijze constant weet aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Echter, het realiseren van veranderingen gaat stap voor stap in een organisatie. Een werkvorm van continu verbeteren sluit hier het best op aan. Iedereen doet mee om elke dag kleine verbeteringen in proces en/of product door te voeren.

De samenwerking tussen mensen verandert in een proces van continu verbeteren. De organisatie zal kantelen in een verticaal top down gerichte organisatie naar een levendige horizontaal georganiseerde beweging waarin de klant centraal staat. Dat betekent meer verantwoordelijkheid en zelfsturendheid op de vloer en vooral dienend leiderschap.

Kansen én bedreiging blijken de krachtbron van de organisatie te worden. Kortom, een wendbare en weerbare organisatie.